1938 |
|
Bygget i Brattvåg for reder Karl Gregussen,
Bø i Vesterålen. Fartøyet går inn i fangst og fiske. |
|
|
|
1940 |
april/juni |
Blir rekvirert av norske myndigheter og opererer med
troppetransport av allierte soldater i Ofotfjorden, samt deltar i
evakueringen av Narvik by. |
|
|
|
1940 |
9. juni |
Heiser sjømilitær kommando og seiler fra Vesterålen til
Skottland, hvor hun ankommer senere samme
måned. Klareres inn og gjør transport oppdrag for britene sommeren og
høsten på Skottlands østkyst, Stasjon Buckie. |
|
|
|
1940 |
okt/nov |
Overføres til Storbritannias hovedflåtebase på Orkenøyene, Scapa
Flow. Transport- og patruljeoppdrag for Royal Navy. |
|
|
|
1941 |
tidlig vår |
Seiler til Island via Færøyene i et forrykende uvær. Patrulje- og
transportoppdrag for Royal Navy med base i Hvalfjorden. Administrativt og
vedlikeholdsmessig underlagt den norske sjømilitære avdelingen på Island. |
|
|
|
1942 |
sommer |
Seiler til Shetland og går inn i Shetlandsbussen med base i
Scalloway på vestkysten. Spesialutrustes og utfører 8 oppdrag på
norskekysten fra Lofoten til Bergens området i tidsrommet november 1942
til april 1943. Les mer her |
|
|
|
1943 |
sommer |
Diverse transportoppdrag mellom Shetland og Skottland. Shetlands
Larsen var sjef på en tur. Det er behov for store matriellmengder
transportert fra Skottland til Shetland. Alt brakte de tre nye fartøyene
i Shetlandsbussen: Hitra, Vigra og Hessa over Nordsjøen til Norge for
bruk i sluttkampen som snart skulle komme. |
|
|
|
1945 |
mai |
Andholmen kommer hjem til et fritt Norge
fremdeles under splittflagg og sjømilitær
kommando. |
|
|
|
1945 |
sensommer |
Overhalt og tilbakeført til opprinnelig
tilstand på Rubbestadneset, Bømlo og tilbakeleveres eier Karl Gregussen,
Bø i Vesterålen. Går inn i fangst og fiske. |
|
|
|
1950 |
|
Tidlig på 1950 tallet går fartøyet inn i Sjøheimevernet med base
på Melbu et par uker hvert år. Fortsetter fangst og fiske. |
|
|
|
1965 |
|
Sent på 1960 tallet skifter fartøyet eier, Pedersen i Gryllefjord på
Senja. Fiske, fangst og transport. |
|
|
|
1978 |
|
"Avskiltet" og ut av skipsregisteret. |
|
|
|
1980 |
|
Ny eier. Forsøk på ombygging til seilskute for jordomseiling. Det
ble et mislykket prosjekt. |
|
|
|
1990 |
|
Skroget overtatt av fiskeoppdretter Olsen i Blokken i Vesterålen.
Fender for mærer, fiskefôrlager og lunsjrom i forpiggen. |
|
|
|
1996 |
sensommer |
Overtatt av Norsk Tidsskrift for Sjøvesen i et bytte med en
stållekter fra Marinens hovedbase, Haakonsvern. Slept av Kystvakten til
Ulsnes, Stavanger med ankomst sent i september 1996. Restaureringen starter.
Overført Stiftelsen ved etablering oktober 1996. |
|
|
|
2001 |
30. juli |
Skroget sjøsettes. Motor, tanker, kaising, styrhus og lignende
kommer på plass utover høsten og vinteren. |
|
|
|
2002 |
vår |
Innredningsarbeider under le, master, livbåt og andre detaljer blir
arrangert. |
|
|
|
2002 |
17. september |
"Gjendøpt" av forsvarsminister Kristin Krohn
Devold på Strandkaien i Stavanger. |
|
|
|
2002 |
- dags dato |
Opererer som et seilende sjøkrigshistorisk
museum i den hensikt å fremme at Norge er en kyststat og maritim nasjon,
samt informere om norsk sjømilitær innsats under den 2. verdenskrig. |
|
|
|
|
|
|